Arbetslös för första gången

Det är inte självklart att veta vad man ska göra när man har blivit arbetslös. Vår steg-för-steg-guide hjälper dig.

När du fäller ut den sista punkten, Läs mer, och klickar på länken på sidan kommer du vidare till vår samlingssida med fördjupad information.

  1. Anmäl dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen

    Det är viktigt att du anmäler dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag eftersom vi bara kan betala ut ersättning för dagar som du är anmäld hos dem. 

    Det gör du antingen på deras webbplats eller genom ett personligt besök.

  2. Vi skickar hem ett brev till dig

    När Arbetsförmedlingen meddelat oss att du är arbetslös skickar vi hem ett kort informationsbrev till dig.

    Om du läser vår Välkomstbroschyr får du värdefull hjälp om vad som gäller när du ska ansöka om ersättning.

  3. Logga in på Mina sidor

    Logga in på Mina sidor. Det är vår e-tjänst för dig som arbetslös. Där sköter du dina a-kasseärenden på det enklaste sättet.

    Allt du behöver för att logga in är en e-legitimation. För att använda Mina sidor från telefon eller surfplatta behöver du ett Mobilt BankID.

    Avisering till din mejladress eller via sms

    Registrera din mejladress under Mitt konto/Inställningar i Mina sidor. Då får du en avisering (ett meddelande) varje gång du har ett oläst meddelande i Mina sidor. Vill du hellre få ett smskan du välja det.

    Snabbare utbetalningar med Mina sidor

    När vi har fattat ett beslut i ditt ärende och du har rätt till ersättning kan du som använder Mina sidor få din utbetalning samma vecka som du skickar in din tidrapport (ditt kassakort). Fyll i och signera rapporten på Mina sidor senast måndag kväll så kan du få dina pengar redan på torsdag samma vecka. 

    Vill du inte använda Mina sidor?

    Om du av någon anledning inte vill eller kan använda Mina sidor kan du höra av dig till oss så skickar vi hem papperskort till dig. 

    Har du ingen e-legitimation?

    Det skaffar du enkelt via din bank eller Telia.

    Läs mer på www.bankid.com

     

  4. Fyll i Anmälan om arbetslöshet

    Fyll i formuläret Anmälan om arbetslöshet. Det gör du lättast på Mina sidor

    Tänk på att du måste ha barnomsorgen ordnad om du får arbete. Det är självklart okej att barnen är hemma med dig när du är arbetslös, men får du ett jobb måste du ha någon som kan ta hand om dem åt dig.

  5. Be din arbetsgivare om ett arbetsgivarintyg

    wwarbetsgivarintyg.nu begär du att din arbetsgivare fyller i ett arbetsgivarintyg åt dig, om du inte redan fått ett.

    Arbetsgivarintyget fylls i för de senaste tolv månaderna du har arbetat. Har du haft flera anställningar behöver vi ett arbetsgivarintyg från varje enskild arbetsgivare.

  6. Skicka oss alla intyg

    Beroende på din situation kan vi behöva ytterligare handlingar från dig. Till exempel kan det vara för att du varit föräldraledig eller studerat. Kontakta oss om du har frågor kring vad du behöver skicka till oss.

    Kontrollera att alla blanketter är korrekt ifyllda och att ditt personnummer framgår på alla intyg. Om du har fyllt i blanketterna på skärmen spar du ner dem till din hårddisk och mejlar dem till akassan@seko.se eller så postar du dem till

    A-kassan för Service och Kommunikation
    FE62
    930 88 Arjeplog

  7. Anmäl konto för utbetalning

    Alla våra utbetalningar sker via Swedbanks utbetalningssystem. Har du ett konto hos dem redan i dag sätts din ersättning in där.

    Har du inget konto hos dem, eller om du vill ändra konto, måste du vända dig till ditt närmaste Swedbankkontor för att anmäla till vilken bank och vilket konto du vill ha din ersättning till. Självklart kan du göra detta själv på deras webbplats. Adressen är www.swedbank.se/kontoregister

    Finns inget konto registerat när din första utbetalning kommer, får du utbetalningen på avi. Tänk på att det kostar pengar att lösa ut den.

  8. Fyll i dina tidrapporter (kassakort)

    Varje tidrapport (kassakort) avser två kalenderveckor. När dina första två arbetslösa veckor har passerat fyller du i din tidrapport på Mina sidor.

    Vänta inte med att fylla i den första tidrapporten. Vi kan inte fatta beslut i ditt ärende innan vi fått in den.

    Om du har valt att använda dig av papperskort fyller du i det och skickar det till adressen som är förtryckt på baksidan.

  9. Handläggningstid

    Handläggningstid är den tid det tar för oss att utreda ditt ärende från det att vi fått kompletta handlingar till dess att vi fattar ett beslut. Hos oss är handläggningstiden i normalfallet cirka två veckor.

    Vi handlägger alla ärenden i turordning utifrån ankomstdatum.

    Det här kan du göra för att förkorta handläggningstiden 

    • kontrollera att dina personuppgifter är korrekt ifyllda,
    • se till att alla rutor i de blanketter du bifogar är ifyllda,
    • se till att du får med rätt intyg från början, och att alla frånvaroperioder finns dokumenterade,
    • skicka din ifyllda tidrapport så fort de två första veckorna har passerat. Utan det kan vi inte fatta ett beslut i ditt ärende.

     

  10. Beslut från oss

    När vi fått in alla handlingar som vi behöver i ditt ärende utreder vi om du har rätt till ersättning. Så fort vi fattat ett beslut skickar vi det till Mina sidor om du inte har valt att få det hemskickat med post.

  11. Läs mer

    Här hittar du fördjupad information om de villkor/regler som gäller när du är arbetslös.

Skyldighet att lämna uppgifter skyndsamt

En av förutsättningarna för att du ska få ersättning från oss är att du lämnar de uppgifter vi behöver för att kunna fatta ett beslut i ditt ärende.

Du ska också snabbt, senast inom 14 dagar, meddela oss när din situation förändras. Det kan exempelvis vara att du får ett jobb, ska börja studera, blivit sjuk, blir medlem i en styrelse eller när du ansöker om uttag av pension.