Arbetslös för första gången

Det är inte självklart att veta vad man ska göra när man har blivit arbetslös. Vår steg-för-steg-guide hjälper dig.

När du fäller ut den sista punkten, Läs mer, och klickar på länken på sidan kommer du vidare till vår samlingssida med fördjupad information.

  1. Anmäl dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen

    Det är viktigt att du anmäler dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag eftersom vi bara kan betala ut ersättning för dagar som du är anmäld hos dem.  Det gör du antingen på deras webbplats eller genom ett personligt besök.

  2. Vi skickar ett brev till dig

    När Arbetsförmedlingen meddelat oss att du är arbetssökande skickar vi ett kort informationsbrev till dig. Där hänvisar vi till information här på vår webbplats.

  3. Logga in på Mina sidor

    Logga in på vår e-tjänst Mina sidor. Där får du information om hur du går vidare med din ansökan. Allt du behöver för att logga in är ett svenskt personnummer och en e-legitimation. För att använda Mina sidor från telefon eller surfplatta behöver du ett Mobilt BankID.

    Läs mer om e-legitimation/BankID här.

    Meddelande till din mejladress eller via sms. Eller både och!

    Registrera din mejladress under Min profil. Då får du ett meddelande varje gång du har ett oläst meddelande i Mina sidor. Vill du hellre få ett sms kan du välja det. 

    Snabbare utbetalningar med Mina sidor

    När vi har fattat ett beslut i ditt ärende och du har rätt till ersättning kan du som använder Mina sidor få din utbetalning samma vecka som du skickar in din tidrapport (ditt kassakort).

    Fyll i och signera tidrapporten senast måndag kväll så kan du få dina pengar redan på torsdag samma vecka. 

  4. Be din arbetsgivare om ett arbetsgivarintyg

     arbetsgivarintyg.nu begär du att din arbetsgivare fyller i ett arbetsgivarintyg åt dig, om du inte redan fått ett.

    Har du haft flera anställningar behöver vi ett arbetsgivarintyg från varje enskild arbetsgivare.

  5. Ladda upp dina intyg på Mina sidor

    Mina sidor kommer du att få ett antal uppgifter på din personliga Att göra-lista beroende på din situation före arbetslösheten.

    Om du behöver skicka oss ett intyg eller dokument kan du själv ladda upp det inne på Mina sidor. Om du undrar något kan du skicka oss ett meddelande på Mina sidor så svarar vi dig där så snart vi läst det.

  6. Anmäl konto för utbetalning

    Alla våra utbetalningar går via Swedbanks utbetalningssystem (SUS). Om du har ett konto hos Swedbank eller om du tidigare har begärt överföring från Swedbank till en annan bank kommer din ersättning att sättas in där första gången. Annars får du din första utbetalning på en utbetalningsavi. Tänk på att det kostar pengar att lösa ut den.

    Byt konto själv
    Du kan själv välja att byta det konto som din ersättning ska gå till.
    Läs mer om det här.

  7. Fyll i din tidrapport (ditt kassakort)

    Mina sidor fyller du i och sigdina tidrapporter (kassakort). Varje tidrapport avser en kalendervecka. Vi kan inte fatta beslut i ditt ärende innan vi fått in den första tidrapporten. Vänta därför inte med att skicka in den.

    Titta gärna på vår film som visar hur du fyller i din tidrapport på Mina sidor.

  8. Handläggningstid

    Handläggningstid är den tid det tar för oss att utreda ditt ärende från det att vi fått kompletta handlingar till dess att vi fattar ett beslut. Hos oss är handläggningstiden cirka två veckor.

    Vi handlägger alla ärenden i turordning utifrån ankomstdatum.

    Det här kan du göra för att förkorta handläggningstiden 

    • kontrollera att dina personuppgifter är korrekt ifyllda,
    • slutför alla uppgifter på din Att göra-lista på Mina sidor,
    • skicka din ifyllda tidrapport så fort du kan. Utan den kan vi inte fatta ett beslut i ditt ärende.
  9. Beslut från oss

    När vi fått in alla uppgifter som vi behöver i ditt ärende utreder vi om du har rätt till ersättning från oss.

    Så fort vi fattat ett beslut skickar vi det till Mina sidor. Om du har rätt till ersättning kan vi betala ut den till dig så snart beslutet är fattat. 

  10. Läs mer

    Här hittar du fördjupad information om de villkor/regler som gäller när du är arbetslös.

Skyldighet att lämna uppgifter skyndsamt

En av förutsättningarna för att du ska få ersättning från oss är att du lämnar de uppgifter vi behöver för att kunna fatta ett beslut i ditt ärende.

Du ska också snabbt, senast inom 14 dagar, meddela oss när din situation förändras. Det kan exempelvis vara att du får ett jobb, ska börja studera, blivit sjuk, blir medlem i en styrelse eller när du ansöker om uttag av pension.