Arbetslös för första gången

Det är inte självklart att veta vad man ska göra när man har blivit arbetslös. Vår steg-för-steg-guide hjälper dig.

När du fäller ut den sista punkten, Läs mer, och klickar på länken på sidan kommer du vidare till vår samlingssida med fördjupad information.

  1. Anmäl dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen

    Det är viktigt att du anmäler dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag eftersom vi bara kan betala ut ersättning för dagar som du är anmäld hos dem. 

    Det gör du antingen på deras webbplats eller genom ett personligt besök.

  2. Vi skickar ett brev till dig

    När Arbetsförmedlingen meddelat oss att du är arbetssökande skickar vi ett kort informationsbrev till dig. Där hänvisar vi till information här på vår webbplats.

  3. Logga in på Mina sidor

    Logga in på vår e-tjänst Mina sidor. Allt du behöver är, förutom ett svenskt personnummer, en e-legitimation. För att använda Mina sidor från telefon eller surfplatta behöver du ett Mobilt BankID.

    Har du inte e-legitimation/BankID?

    Det skaffar du hos din bank eller Telia. 

    Läs mer om e-legitimation/BankID här.

    Meddelande till din mejladress eller via sms 

    Registrera din mejladress under Mitt konto/Inställningar i Mina sidor. Då får du ett meddelande varje gång du har ett oläst meddelande i Mina sidor. Vill du hellre få ett sms kan du välja det. 

    Snabbare utbetalningar med Mina sidor

    När vi har fattat ett beslut i ditt ärende och du har rätt till ersättning kan du som använder Mina sidor få din utbetalning samma vecka som du skickar in din tidrapport (ditt kassakort).

    Fyll i och signera rapporten på Mina sidor senast måndag kväll så kan du få dina pengar redan på torsdag samma vecka. 

  4. Fyll i Anmälan om arbetslöshet

    Fyll i formuläret Anmälan om arbetslöshet på Mina sidor

    Tänk på att du måste ha barnomsorgen ordnad om du får arbete. Det är självklart okej att barnen är hemma med dig när du är arbetslös, men får du ett jobb måste du ha någon som kan ta hand om dem åt dig.

  5. Be din arbetsgivare om ett arbetsgivarintyg

    www.arbetsgivarintyg.nu begär du att din arbetsgivare fyller i ett arbetsgivarintyg åt dig, om du inte redan fått ett.

    Har du haft flera anställningar behöver vi ett arbetsgivarintyg från varje enskild arbetsgivare.

  6. Skicka oss alla intyg

    Beroende på din situation kan vi behöva ytterligare handlingar från dig. Till exempel kan det vara för att du varit föräldraledig eller har studerat. Kontakta oss om du har frågor kring vad du behöver skicka till oss.

    Kontrollera att alla blanketter är korrekt ifyllda och att ditt personnummer framgår på alla intyg. Om du har fyllt i blanketterna på skärmen spar du ner dem till din hårddisk och mejlar dem till akassan@seko.se eller så postar du dem till:

    A-kassan för Service och Kommunikation
    FE62
    930 88 Arjeplog

  7. Anmäl konto för utbetalning

    Alla våra utbetalningar går via Swedbanks utbetalningssystem (SUS). Om du har ett konto hos Swedbank eller om du tidigare har begärt överföring från Swedbank till en annan bank kommer din ersättning att sättas in där första gången. Annars får du din första utbetalning på en utbetalningsavi. Tänk på att det kostar pengar att lösa ut den.

    Här kan du läsa mer om hur du får din ersättning till ett annat konto.

  8. Fyll i dina tidrapporter (kassakort)

    Varje tidrapport (kassakort) avser två kalenderveckor. När dina första två arbetslösa veckor har passerat fyller du i din tidrapport på Mina sidor.

    Vänta inte med att fylla i den första tidrapporten. Vi kan inte fatta beslut i ditt ärende innan vi fått in den.

  9. Handläggningstid

    Handläggningstid är den tid det tar för oss att utreda ditt ärende från det att vi fått kompletta handlingar till dess att vi fattar ett beslut. Hos oss är handläggningstiden cirka två veckor.

    Vi handlägger alla ärenden i turordning utifrån ankomstdatum.

    Det här kan du göra för att förkorta handläggningstiden 

    • kontrollera att dina personuppgifter är korrekt ifyllda,
    • se till att alla rutor i de blanketter du bifogar är ifyllda,
    • se till att du får med rätt intyg från början, och att alla frånvaroperioder finns dokumenterade,
    • skicka din ifyllda tidrapport så fort du kan. Utan den kan vi inte fatta ett beslut i ditt ärende.
  10. Beslut från oss

    När vi fått in alla handlingar som vi behöver i ditt ärende utreder vi om du har rätt till ersättning från oss.

    Så fort vi fattat ett beslut skickar vi det till Mina sidor. Om du har rätt till ersättning kan vi betala ut den till dig så snart beslutet är fattat. 

  11. Läs mer

    Här hittar du fördjupad information om de villkor/regler som gäller när du är arbetslös.

Skyldighet att lämna uppgifter skyndsamt

En av förutsättningarna för att du ska få ersättning från oss är att du lämnar de uppgifter vi behöver för att kunna fatta ett beslut i ditt ärende.

Du ska också snabbt, senast inom 14 dagar, meddela oss när din situation förändras. Det kan exempelvis vara att du får ett jobb, ska börja studera, blivit sjuk, blir medlem i en styrelse eller när du ansöker om uttag av pension.