Arbetslös för första gången

På denna sida ger vi dig en sammanfattning över vad du behöver tänka på och göra för att ansöka om ersättning från a-kassan.

  1. Anmäl dig på Arbetsförmedlingen

    Din första arbetslösa dag är det viktigt att du anmäler dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Vi kan bara betala ersättning för dagar som du är anmäld hos dem.

  2. Logga in på Mina sidor

    Logga in på Mina sidor med din e-legitimation. Där får du mer information om hur du ansöker om ersättning från oss under din arbetslöshet.

    Meddelande via mejl eller sms. Eller både och!
    Fyll i din mejladress och ditt mobilnummer under Min profil. Då får du ett meddelande varje gång vi har någon ny information till dig på Mina sidor. Under Min profil kan du också välja hur du vill få ett meddelande från oss. Klickar du i båda alternativen meddelar vi dig både via sms och mejl.

  3. Skicka in arbetsgivarintyg

    För att vi ska kunna beräkna din ersättning behöver du skicka in ett arbetsgivarintyg. Har du inte redan fått ett sådant intyg loggar du in på Mina sidor och går till E-tjänster för att begära det av din arbetsgivare. Om du har haft flera anställningar behöver vi ett intyg för varje anställning.

  4. Ladda upp dokument på Mina sidor

    Du kommer att få ett antal uppgifter på din personliga Att göra-lista beroende på vad du gjort innan du blev arbetslös. Har du exempelvis studerat, varit sjuk eller föräldraledig kommer vi att ställa frågor om det.

    Om vi ber dig att skicka intyg kan du ladda upp dem direkt under fliken
    E-tjänster/Ladda upp dokument.

  5. Anmäl konto för utbetalning

    Har du ett konto i Swedbank betalar vi ut ersättningen dit. Om du har anmält att du vill ha ersättningen till ett konto i en annan bank, överförs din ersättning automatiskt dit.

    Anmäl konto hos Swedbank
    Vill du att din ersättning överförs till ett konto i en annan bank måste du själv kontakta Swedbank. Vi på a-kassan kan inte ändra konto.

    Lös in avin digitalt
    Har du inte anmält konto får du din utbetalning på en avi. Du kan lösa in avin digitalt på Swedbanks webbplats eller genom att besöka något av Swedbanks kontor.

    Ta mig till Swedbanks webbplats för att anmäla konto eller lösa in avi digitalt.

  6. Fyll i din tidrapport

    Du fyller i och signerar dina tidrapporter på Mina sidor och du tidrapporterar för en vecka i taget. Skicka in din första tidrapport så fort som möjligt. Den är en del av din ansökan och vi kan inte besluta om din rätt till ersättning förrän vi tagit emot den. Titta gärna på vår film som visar hur du tidrapporterar rätt och slipper betala tillbaka ersättning. Du hittar den här.

    Utbetalning av ersättning
    Om vi beslutar att du har rätt till ersättning kan du få din utbetalning redan samma vecka som du skickar in din tidrapport. Då behöver du tidrapportera via Mina sidor senast måndag kväll. Vi betalar ut ersättning varje helgfri torsdag.

    Karens
    De två första arbetslösa dagarna i en ersättningsperiod kallas för karensdagar, vilket innebär att du inte kan få ersättning för de dagarna. Du ska även fylla i de dagarna när du tidrapporterar. När karensen är avklarad får du din första ersättningsdag och det är först då vi börjar räkna av dagar från din ersättningsperiod.

  7. Beslut från oss

    När vi fått in all information vi behöver från dig tar vi ställning till om du har rätt till ersättning. Så fort vi har fattat vårt beslut skickar vi det till dig. Har du aktiverat ditt konto på Mina sidor genom att logga in skickar vi beslutet dit. Annars skickar vi det med posten till din folkbokföringsadress eller till Kivra.

  8. Viktigt för dig som är medlem i facket!

    Inkomstförsäkring via facket
    Är du medlem både i vår a-kassa och fackförbundet Seko omfattas du av fackets inkomstförsäkring. Den kan ge dig högre ersättning under dina 100 första arbetslösa dagar.

    Jag vill veta mer om inkomstförsäkringen.

    Sänkt fackavgift? Kolla med Seko!
    Om du är medlem i facket när du blir arbetslös kan du ansöka om att få en sänkning av avgiften för ditt fackliga medlemskap. Det gör du enklast på webben, via den här länken.

    Här hittar du kontaktuppgifter till ditt lokala Sekokontor

  9. Villkor och regler

    Här kan du läsa mer om de villkor och regler som gäller när du är arbetslös.

Meddela oss förändringar

För att vi ska kunna fatta beslut om och betala ut rätt ersättning till dig är det viktigt att du ger oss den information vi behöver. Det betyder att du även måste meddela oss om något i din situation förändras som kan påverka din ersättning.

Läs mer här!