Arbetslös för första gången

Det är inte självklart att veta vad man ska göra eller i vilken ordning när man ska göra det när man har blivit arbetslös. Vi hjälper dig!

Du hittar det allra viktigaste här. Vill du läsa mer? Klicka på Läs mer längst ner i guiden så slussas du vidare.

  1. Anmäl dig på Arbetsförmedlingen

    Det är viktigt att du anmäler dig på Arbetsförmedlingens webbplats din första arbetslösa dag. Vi kan bara betala ersättning för dagar som du är anmäld hos dem.

    Så fort vi får en signal från Arbetsförmedlingen om att du är arbetssökande skickar vi ett brev med mer information till dig.

    Har du redan loggat in på Mina sidor får du brevet där. Annars kommer det med post.

  2. Logga in på Mina sidor

    Logga in på Mina sidor. Där får du information om hur du går vidare med din ansökan.

    Snabbare utbetalningar med Mina sidor

    När vi har fattat ett beslut i ditt ärende och du har rätt till ersättning kan du få utbetalningen samma vecka. Fyll i och signera tidrapporten på Mina sidor senast måndag kväll så får du ersättningen redan på torsdag samma vecka.

    Meddelanden till din mejl eller via sms. Eller både och!

    Registrera din mejladress under Min profil på Mina sidor så får du ett meddelande varje gång du har ett oläst meddelande. Vill du hellre få ett sms kan du välja det. Eller varför inte både och?

    Du behöver e-legitimation/BankID 

    För att logga in på Mina sidor behöver du någon typ av e-legitimation. För att använda Mina sidor från telefon eller surfplatta behöver du ett Mobilt BankID. Läs mer om det här.

  3. Be om ett arbetsgivarintyg

    Mina sidor, under fliken E-tjänster, begär du att din arbetsgivare fyller i ett arbetsgivarintyg åt dig om du inte redan fått ett. Det kan du också göra direkt från arbetsgivarintyg.nu.

    Har du haft flera anställningar behöver vi ett arbetsgivarintyg från varje arbetsgivare.

  4. Ladda upp dokument på Mina sidor

    Mina sidor kommer du att få ett antal uppgifter på din personliga Att göra-lista beroende på vad du gjort innan du blev arbetslös. Har du exempelvis studerat, varit sjuk eller föräldraledig kommer du att få frågor om det.

    Om vi ber dig att skicka intyg på vad du gjort kan du ladda upp dem direkt under fliken E-tjänster/Ladda upp dokument på Mina sidor. 

  5. Anmäl konto för utbetalning

    Alla våra utbetalningar görs via Swedbank. 

    Om du har ett konto hos Swedbank eller om du tidigare har begärt överföring  till en annan bank kommer din ersättning att sättas in där första gången. Annars får du din första utbetalning på en utbetalningsavi. 

    Byt konto själv
    Du kan själv välja att byta det konto som din ersättning ska gå till.
    Byt konto här.

  6. Fyll i din tidrapport

    Mina sidor fyller du i och signerar dina tidrapporter.

    Varje tidrapport gäller en vecka. Vi kan inte fatta beslut i ditt ärende innan vi fått in den första tidrapporten så vänta inte med att skicka in den.

    Den här filmen visar hur du fyller i din tidrapport på Mina sidor.

  7. Handläggningstid

    Handläggningstid är den tid det tar för oss att utreda ditt ärende från det att vi fått kompletta handlingar till dess att vi fattar ett beslut. Hos oss är handläggningstiden cirka två veckor.

    Vi handlägger alla ärenden i turordning utifrån ankomstdatum.

    Det här kan du göra för att förkorta handläggningstiden:

    • kontrollera att dina personuppgifter är korrekt ifyllda överallt,
    • slutför alla uppgifter på din Att göra-lista på Mina sidor,
    • skicka din ifyllda tidrapport så fort du kan. Utan den kan vi inte fatta ett beslut i ditt ärende.
  8. Beslut från oss

    När vi fått in alla uppgifter som vi behöver i ditt ärende utreder vi om du har rätt till ersättning från oss.

    Så fort vi fattat ett beslut skickar vi det till Mina sidor om du har loggat in där, annars skickar vi hem det till dig. Om du har rätt till ersättning kan vi betala ut den till dig så snart beslutet är fattat.

    De sex första ersättningsdagarna kallas för karensdagar. Dem får du ingen ersättning för.

    Utbetalning på torsdagar

    Utbetalning sker på torsdagar men det förändras i veckor som innehåller röda dagar. Här kan du se alla årets utbetalningsdagar.

  9. Medlem i facket? Tänk på det här

    Ansök om ersättning från inkomstförsäkringen

    Om du har rätt till ersättning från oss och är medlem i både a-kassan och fackförbundet Seko omfattas du av Sekos inkomstförsäkring. Den kan ge dig högre ersättning under dina 100 första arbetslösa dagar. Läs mer om inkomstförsäkringen här.

    Sänks din avgift?

    Om du är medlem i facket så kan din avgift komma att sänkas när du är arbetslös.

    Ta därför kontakt med ditt lokala Seko-kontor. Kontaktuppgifter hittar du här. 

  10. Läs mer

    Här kan du läsa mer om de villkor och regler som gäller när du är arbetslös.

Skyldighet att lämna uppgifter skyndsamt

En av förutsättningarna för att du ska få ersättning från oss är att du lämnar de uppgifter vi behöver för att kunna fatta ett beslut i ditt ärende.

Du ska också snabbt, senast inom 14 dagar, meddela oss när din situation förändras. Det kan exempelvis vara att du får ett jobb, ska börja studera, blivit sjuk, blir medlem i en styrelse eller när du ansöker om uttag av pension.