Mina sidor - snabbaste vägen till pengarna

Fotograf: Mattias Häggström

På Mina sidor ansöker du om ersättning, tidrapporterar och följer ditt ärende. Inloggningen till Mina sidor hittar du i huvudmenyn här på webbplatsen.

  • På Mina sidor får du hjälp av smarta frågeflöden när du ansöker om ersättning från oss. På så sätt får vi in uppgifter från dig både snabbt och enkelt. Du fyller i och signerar dina uppgifter med e-legitimation.

    En att göra-lista kommer också att vägleda dig genom din ansökningsprocess. Den meddelar dig när du har något nytt du behöver göra eller skicka in till oss. Du kan enkelt ladda upp både dokument och bilder inne på Mina sidor.

    Vi hämtar information automatiskt

    Om vi behöver uppgifter från CSN eller Försäkringskassan som rör ditt ärende skickas uppgifterna automatiskt direkt till Mina sidor. Du kan själv se vilka uppgifter vi får in och du har möjligheten att kommentera dem.

    Meddelande via mejl eller sms - eller både och

    Fyll i din mejladress och ditt mobilnummer under Min profil så får du ett meddelande varje gång vi har någon ny information till dig på Mina sidor. Det kan till exempel vara en ny uppgift på din att göra-lista, en påminnelse eller ett beslut. Under Min profil väljer du själv om du vill få sms eller mejl eller både och.

  • För att logga in och använda e-tjänsterna inne på Mina sidor behöver du en e-legtimation. Det skaffar du vanligtvis hos din bank.

    Vad är e-legitimation

    Det är en elektronisk ID-handling som du använder för att identifiera dig digitalt. 

    Om e-legitimeringen inte funkar

    Tillfälliga och kända störningar som påverkar inloggning och signering på Mina sidor informerar vi om på startsidan här på webbplatsen.

    Under rubrikerna längre ner på den här sidan ger vi tips på hur du får Mina sidor att fungera på bästa sätt. Om du följt alla tipsen och din e-legitimation ändå inte fungerar ber vi dig att kontakta den som utfärdat din e-legitimation för att få hjälp.

    Äldre operativsystem

    Äldre operativsystem får inte några nya säkerhetsuppdateringar vilket kan göra att du får problem när du ska legitimera dig digitalt. Vårt råd är att du uppdaterar till ett nyare operativsystem i den enhet du använder.

  • Webbläsare uppdateras ofta vilket gör att olika webbläsare fungerar olika bra ihop med Mina sidor.

    För att ditt besök på Mina sidor ska fungera på bästa sätt rekommenderar vi att du använder följande webbläsare:

    Google Chrome

    Safari

    Edge

    Firefox

    Internet Explorer

    Behöver du ladda ner en webbläsare?

    Följ länkarna nedan för att ladda ner någon av följande webbläsare: 

    Google chrome webbläsare

    Safari webbläsare

    Edge webbläsare

    Firefox webbläsare

  • För att Mina sidor ska fungera behöver du godkänna cookies. Du accepterar cookies under inställningar i din webbläsare. Välj att tillåta cookies från minasidor.org.

    Vad är en cookie?

    En cookie är en textfil som lagras i datorn hos den som besöker en webbplats. På Mina sidor används enbart tillfälliga cookies som inte sparas och som försvinner så fort du stänger ner din webbläsare. Det betyder att ingen personlig information om dig som besökare sparas.

    Så här accepterar du cookies i olika webbläsare

    Google Chrome

    Som standardinställning accepteras cookies. Läs mer här om hur du hanterar cookies i Google Chrome.

    Safari

    1. Välj Inställningar.
    2. Välj Safari.
    3. Välj Blockera cookies.
    4. Välj Tillåt från aktuell webbplats (eller Tillåt alltid).

    Firefox

    Som standardinställning accepteras cookies. Inställningar kan justeras och kontrolleras genom att:

    1. Klicka på Verktyg.
    2. Välj fliken Sekretess.
    3. Välj från listboxen "Firefox kommer att:" valet Använda anpassade inställningar för historiken.
    4. Markera rutan för Tillåt att webbplatser lagrar cookies för att tillåta cookies, Där går även att ange att cookies endast ska tillåtas för specifik webbplats, exempelvis Mina sidor.

    Internet Explorer

    1. Klicka på Verktyg och välj Internetalternativ.
    2. Klicka på fliken Sekretess.
    3. Klicka på Platser.
    4. Skriv webbadressen till Mina sidor i rutan Webbplatsens adress.
    5. Klicka sedan på Tillåt.
    6. Avsluta genom att klicka på OK.
  • För att Mina sidor ska fungera på bästa sätt behöver inställningarna i den enhet du använder tillåta pop-up-fönster. Här tipsar vi hur du gör i olika webbläsare för att tillåta pop-up-fönster:

    Webbläsare

    Så här gör du

    Safari

    Öppna menyn och tryck på inställningar, klicka på fliken säkerhet och inaktivera "Blockera pop-up-fönster" under rubriken Webbinnehåll.

    Google Chrome

    Öppna inställningar och tryck på Visa avancerade inställningar. Under fliken Innehållsinställningar väljer du "Tillåt alla webbplatser att visa pop-upfönster".

    Internet Explorer

    Öppna verktyg och tryck på internetalternativ, därefter på fliken Säkerhet. Bocka ur rutan "Aktivera blockering av pop-upfönster".

    Firefox

    Öppna verktyg och klicka på Inställningar, därefter på fliken Innehåll. Välj "Blockera pop-upfönster" ("Block pop-up windows) under Session.

  • Om du använder iPhone eller annan Apple-enhet och har svårt att logga in eller signera på Mina sidor kan det bero på att operativsystemet i din enhet är iOS12 eller tidigare version.

    Uppdatera till senare version

    Om du fastnar när du ska logga in på Mina sidor behöver du uppdatera operativsystemet på din enhet. Du ska då uppdatera till iOS13 eller senare version.

    Om du har en enhet som är iPhone 6 eller äldre kan du inte uppdatera till iOS13  eller en nyare version. Vårt råd är att du istället loggar in på Mina sidor från exempelvis en dator. iPhone 6S ska dock fungera att uppdatera.

    Problem med cookies?

    Om du får felmeddelande som har med cookies att göra när du är inloggad på Mina sidor behöver du göra en justering i dina inställningar.

    Gå till Inställningar -> Safari -> Integritet och säkerhet och avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser"

    eller

    Gå in under inställningar och tillåt cookies från den aktuella webbplatsen (i det här fallet Mina sidor).

    Du kan också byta till en annan webbläsare som exempelvis Chrome, Edge eller Firefox.

    Tänk på det här

    Det går bara att signera cirka fem gånger under ett och samma tillfälle om du använder en apple-enhet. Detta är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem.

    Om du fortfarande har problem med att logga in eller signera kan du istället prova att logga in på Mina sidor från en dator eller en android-telefon.

  • För att kunna öppna de PDF-filer som finns i Mina sidor behöver du ha den senaste versionen av Adobe Reader. Adobe Reader är gratis och enkel att installera.

    Om du har problem att öppna flera utbetalningsspecifikationer efter varandra rekommenderar vi att du loggar ut och loggar in igen för att öppna nästa dokument.

    Ladda ner senaste versionen av Adobe Reader här.

  • Om du tryckt på bakåtknappen när du håller på att fylla i dina tidrapporter sparas tidrapporten som ett utkast. För att kunna fylla i en tidrapport måste du radera de utkast som är sparade.

    Använd den fram- och bakåtknapp som finns inne i Mina sidor i stället för den som finns i webbläsaren

  • Rensa från temporära filer när du sitter vid en offentlig dator eftersom Mina sidor visar personlig information.

    Det är information som PDF-dokument, betalningsspecifikationer och intyg som visas i Mina sidor. Webbläsaren kan spara en kopia på detta i sin temporära mapp. Vi rekommenderar därför att du alltid rensar webbläsarens temporära mapp när du har avslutat din session på en offentlig dator.

  • När det är många personer inne samtidigt på Mina sidor kan systemet ibland låsa sig.

    Det kan till exempel hända när Mina sidor startar upp igen efter ett tillfälligt stopp. Då kan du prova följande:

    • Uppdatera webbläsaren när du är inloggad på Mina sidor.
    • Om det inte hjälper kan du rensa webbhistoriken. Det gör du på lite olika sätt beroende på vilken webbläsare du använder. Kom ihåg att logga ut från Mina sidor innan du rensar webbhistoriken.
    • Logga därefter in och se om låsningen har släppt.
    • Fungerar det fortfarande inte kan du prova att använda en annan webbläsare eller en annan enhet. Vi rekommenderar dig att ta bort den påbörjade aktiviteten i Mina sidor och börja om från början.
    • Om inget av det ovanstående hjälper behöver du logga ut och vänta minst 20 minuter. Kontrollera att du är utloggad på alla enheter du använt för Mina sidor. Efter 20 minuter blir du automatiskt utloggad från servern och du ska kunna logga in igen. Om låsningen sitter i din webbläsare hjälper det däremot inte att bli utloggad ifrån servern.