Mina sidor - snabbaste vägen till pengarna

Fotograf: Mattias Häggström

Mina sidor är våra e-tjänster för dig som är arbetslös. För att logga in från dator behöver du en e-legitimation, från telefon eller surfplatta behöver du ett mobilt BankID.

Mina sidor hanterar och följer du hela ditt ärende direkt på webben. 

Utbetalning varje vecka - om du vill

På Mina sidor fyller du i din tidrapport för en vecka i taget. Du som har fått ersättning beviljad från oss kan fylla i och skicka in din tidrapport på måndagen och ha pengarna på kontot redan på torsdag samma vecka. Du bestämmer själv hur ofta du vill skicka dina tidrapporter - varje vecka, varannan eller en gång i månaden?

Beslut och brev direkt till Mina sidor

Eftersom kommunikationen mellan dig och oss sker digitalt skickar vi dina brev och beslut till Mina sidor. Du kan välja om du vill få ett e-postmeddelande, sms eller både och när du har ett oläst beslut, brev eller meddelande i Mina sidor.

Du behöver senaste versionen av Adobe Reader

Du behöver ha senaste versionen av Adobe Reader installerad för att kunna läsa PDF:er på Mina sidor. 

Ladda ner Adobe Reader genom att klicka på länken.

Så här loggar du in

Inloggningsrutan ligger högt uppe till höger på startsidan här på vår webblats.
Du kan också följa den här länken för att komma rätt.

Läs mer:

  • Mina sidor får du hjälp av smarta frågeflöden när du ansöker om ersättning från oss. På så sätt får vi in uppgifter från dig både snabbt och enkelt. Du fyller i och signerar dina uppgifter med e-legitimation.

    En att göra-lista kommer också att vägleda dig genom din ansökningsprocess. Den meddelar dig när du har något nytt du behöver göra eller skicka in till oss. Du kan dessutom ladda upp både dokument och bilder inne på Mina sidor, vilket är enkelt både för dig och för oss.

    Information i realtid

    Om vi behöver få in uppgifter från CSN eller Försäkringskassan i ditt ärende kommer vi att få det direkt till Mina sidor. Du kan själv se vilka uppgifter vi får in och du har möjligheten att kommentera dessa.

    Mejl eller sms (eller både och)

    Du får sms eller mejl (eller både och) från oss när det finns ett meddelande till dig på Mina sidor. Det kan till exempel vara en ny uppgift på din att göra-lista, en påminnelse eller ett beslut. Det gör att du hela tiden är uppdaterad kring vad som händer i ditt ärende och snabbt kan svara.

    Under rubriken Min profil på Mina sidor ändrar du själv om du vill få sms eller mejl.

    Hör av dig om du undrar något

    Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor. Du kan skicka meddelande till oss via Mina sidor, ringa oss eller chatta med oss. Välkommen!

    Så här fungerar Mina sidor.pdf

  • För att logga in på Mina sidor behöver du en e-legtimation. Det skaffar du vanligtvis hos din bank.

    Vad är e-legitimation

    E-legitimation är en elektronisk ID-handling som du kan använda för att på ett säkert sätt identifiera dig. Du kan ladda ner en e-legitimation till din dator, telefon eller surfplatta. 

    Om du inte kan logga in med din e-legitimation

    Om det förekommer tillfälliga störningar på Mina sidor informerar vi om det på startsidan på vår webbplats.

    Längre ner på den här sidan hittar du tips på hur du får Mina sidor att fungera. Om du följt alla steg vi rekommenderar och din e-legitimation ändå inte fungerar så hänvisar vi dig till den som har utfärdat e-legitimationen.

    Äldre operativsystem

    Äldre operativsystem får inte några nya säkerhetsuppdateringar och då kan du få problem när du ska legitimera dig digitalt. Vårt råd är att du uppdaterar din enhet till ett nyare operativsystem.

  • Webbläsare uppdateras kontinuerligt och det gör därmed också kraven för vilka webbläsare som fungerar ihop med Mina sidor.

    Vi rekommenderar följande webbläsare för Mina sidor:

    Google Chrome
    Safari
    Edge
    Firefox
    Internet Explorer 

    Behöver du en annan webbläsare?

    Google chrome webbläsare

    Safari webbläsare

    Edge webbläsare

    Firefox webbläsare

  • För att kunna använda Mina sidor behöver du godkänna cookies. 

    Vad är en cookie?

    En cookie är en textfil som lagras i datorn hos den som besöker en webbplats. Det finns två slags cookies:

    • En typ av cookies sparas under en längre tid i användarens dator.
    • Den andra typen av cookies (session cookies) lagras tillfälligt under tiden som användaren besöker en webbplats. Den försvinner när du stänger ner webbläsaren.

    Mina sidor används enbart cookies som lagras tillfälligt. De används för att underlätta navigeringen. Mina sidor sparar ingen personlig information och informationen om besökaren kan inte spåras.

    Acceptera cookies

    Du accepterar cookies under inställningar i webbläsaren. Välj att tillåta cookies från minasidor.org.

    Gör så här

    Google Chrome

    Som standardinställning accepteras cookies. Läs mer här om hur du hanterar cookies i Google Chrome.

    Safari

    1. Välj Inställningar.
    2. Välj Safari.
    3. Välj Blockera cookies.
    4. Välj Tillåt från aktuell webbplats (eller Tillåt alltid).

    Firefox

    Som standardinställning accepteras cookies. Inställningar kan justeras och kontrolleras genom att:

    1. Klicka på Verktyg.
    2. Välj fliken Sekretess.
    3. Välj från listboxen "Firefox kommer att:" valet Använda anpassade inställningar för historiken.
    4. Markera rutan för Tillåt att webbplatser lagrar cookies för att tillåta cookies, Där går även att ange att cookies endast ska tillåtas för specifik webbplats, exempelvis Mina sidor.

    Internet Explorer

    1. Klicka på Verktyg och välj Internetalternativ.
    2. Klicka på fliken Sekretess.
    3. Klicka på Platser.
    4. Skriv webbadressen till Mina sidor i rutan Webbplatsens adress.
    5. Klicka sedan på Tillåt.
    6. Avsluta genom att klicka på OK.
  • För att kunna läsa och skriva ut på Mina sidor behöver din dator vara inställd för att tillåta pop-up-fönster. Så här ställer du in din dator rätt:

    Webbläsare Så här gör du
    Safari Öppna menyn och tryck på inställningar, klicka på fliken säkerhet och inaktivera "Blockera pop-up-fönster" under rubriken Webbinnehåll.
    Internet Explorer Öppna verktyg och tryck på internetalternativ, därefter på fliken Säkerhet. Bocka ur rutan "Aktivera blockering av pop-upfönster".
    Firefox Öppna verktyg och klicka på Inställningar, därefter på fliken Innehåll. Välj "Blockera pop-upfönster" ("Block pop-up windows) under Session.
    Google Chrome Öppna inställningar och tryck på Visa avancerade inställningar. Under fliken Innehållsinställningar väljer du "Tillåt alla webbplatser att visa pop-upfönster".
  • Just nu kan du som använder iPhone eller annan Apple-enhet ha svårt att logga in och signera på Mina sidor. Framförallt gäller detta om operativsystemet på din enhet är iOS12 eller tidigare version. Läs mer om vad du kan göra för att komma runt problemet.

    Uppdatera till senare version

    Om du fastnar när du ska logga in på Mina sidor behöver du uppdatera operativsystemet på din enhet. Du ska då uppdatera till iOS13 eller senare version.

    Om du har en enhet som är iPhone 6 eller äldre kan du inte uppdatera till iOS13  eller en nyare version på grund av minnesproblematik. Vårt råd är att du istället loggar in på Mina sidor från exempelvis en dator. iPhone 6S ska dock fungera att uppdatera.

    Problem med cookies?

    Om du får felmeddelande som har med cookies att göra när du är inloggad på Mina sidor behöver du göra en justering i dina inställningar.

    Gå till Inställningar -> Safari -> Integritet och säkerhet och avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser"

    eller

    Gå in under inställningar och tillåt cookies från den aktuella webbplatsen (i det här fallet Mina sidor).

    Du kan också byta till en annan webbläsare som exempelvis Chrome, Edge eller Firefox.

    Tänk på det här

    Det går bara att signera cirka fem gånger under ett och samma tillfälle om du använder en apple-enhet. Detta är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem.

    Om du fortfarande har problem med att logga in eller signera kan du istället prova att logga in på Mina sidor från en dator eller en android-telefon.

  • För att få upp de PDF-filer som finns i Mina sidor behöver du ha den senaste versionen av Adobe Reader installerad på din dator. Adobe Reader är gratis och enkel att installera.

    Om du har problem att öppna flera utbetalningsspecifikationer efter varandra rekommenderar vi att du loggar ut och loggar in igen för att öppna nästa dokument.

    Ladda ner Adobe reader

  • Om du tryckt på bakåtknappen när du håller på att fylla i dina tidrapporter sparas tidrapporten som ett utkast. För att kunna fylla i en tidrapport måste du radera de utkast som är sparade.

    Använd den fram- och bakåtknapp som finns inne i Mina sidor i stället för den som finns i webbläsaren

  • Rensa från temporära filer när du sitter vid en offentlig dator eftersom Mina sidor visar personlig information.

    Det är information som PDF-dokument, betalningsspecifikationer och intyg som visas i Mina sidor. Webbläsaren kan spara en kopia på detta i sin temporära mapp. Vi rekommenderar därför att du alltid rensar webbläsarens temporära mapp när du har avslutat din session på en offentlig dator.

  • När det är många personer inne samtidigt på Mina sidor kan en aktivitet (formulär, flöde, tidrapport, meddelande) låsa sig.

    Det kan till exempel hända när Mina sidor startar upp igen efter ett tillfälligt stopp. För att lossa låsningen kan du prova följande:

    • Uppdatera webbläsaren när du är inloggad på Mina sidor.
    • Släpper inte låsningen ska du rensa webbhistoriken. Det görs på lite olika sätt beroende på vilken webbläsare du använder. Kom ihåg att logga ut från Mina sidor innan du rensar webbhistoriken.
    • Logga därefter in och se om låsningen släppt.
    • Fungerar det fortfarande inte kan du prova att använda en annan enhet eller webbläsare. Vi rekommenderar dig att ta bort den påbörjade aktiviteten i Mina sidor och börja om.
    • Om inget av ovan hjälper behöver du logga ut och vänta minst 20 minuter. Kontrollera att du är utloggad på alla enheter du använt för Mina sidor. Efter 20 minuter blir du automatiskt utloggad från servern och du ska kunna logga in igen och nå påbörjad aktivitet. Om låsningen sitter i din webbläsare hjälper det däremot inte att bli utloggad från servern.