Snabbaste vägen till pengarna

Fotograf: Mattias Häggström

Mina sidor är vår e-tjänst för dig som är arbetslös. För att logga in från dator behöver du en e-legitimation, från telefon eller surfplatta behöver du ett mobilt BankID.

Den 12 oktober lanserar vi en ny version av Mina sidor som innehåller en rad förbättringar för dig som medlem.

Mina sidor fyller du i och skickar dina tidrapporter (kassakort). Där kan du också skicka meddelanden direkt till din handläggare och få svar på din personliga sida, se vilka intyg vi fått från dig, få information om ditt ärende och se dina utbetalningar. 

Du som har fått ersättning beviljad från oss kan fylla i och skicka in dina tidrapporter (kassakort) via Mina sidor på måndagen och ha pengarna på kontot redan på torsdag samma vecka.

Beslut och brev direkt till Mina sidor

Vi skickar dina brev och beslut till Mina sidor om du inte angett något annat. Under Mitt konto/Inställningar kan du ange om du vill få ett e-postmeddelande eller ett sms som talar om för dig när du har ett oläst beslut, brev eller meddelande i Mina sidor.

Du behöver senaste versionen av Adobe Reader

Du behöver ha senaste versionen av Adobe Reader installerad för att kunna läsa PDF:er på Mina sidor. 

Ladda ner Adobe Reader genom att klicka på länken.

Så här loggar du in på Mina sidor

Du loggar in på Mina sidor uppe till höger på startsidan här på vår webblats. Du kan också följa den här länken.

Den 12 oktober lanseras ny version av Mina sidor

Den 12 oktober klockan 11.00 lanserar vi en ny version av Mina sidor. Läs mer om nyheterna nedan.

Läs mer:

  • På vår nya version av Mina kommer du som användare att kunna få en överblick över ditt ärende på ett helt nytt sätt. Med hjälp av smarta frågeflöden som anpasar sig utifrån din situation får vi dessutom in fler uppgifter snabbare och vi slipper hanteringen med blanketter.

    En ny Att göra-lista kommer att vägleda dig genom din ansökningsprocess och meddelar dig när du har något nytt du behöver göra eller skicka in. Du kommer också att kunna ladda upp både dokument och bilder inne på Mina sidor i stället för att behöva mejla dem till oss.

    Frågeflöden vägleder dig

    Vi har även skapat en rad nya e-tjänster i form av frågeflöden som hjälper dig i olika situationer. Flödena kommer till stor del att ersätta de blanketter vi ofta ber dig att komplettera med i dag. Eftersom det ofta är kompletteringarna som gör att det dröjer innan vi på a-kassan kan fatta ett beslut i ett ärende tror vi att handläggningstiderna kommer att kortas rejält.

    Nu kan vi ställa en fråga och få svar nästan omedelbart.

    Information i realtid

    Om du ansöker om ersättning för första gången kommer vi att få uppgifter i realtid från både CSN och Försäkringskassan. Du får själv se vilka uppgifter vi får in och du kommer att ha möjligheten att kommentera dessa.

    Meddelande via sms eller mejl (eller båda)

    Eftersom kommunikationen mellan dig och oss kommer att ske digitalt får du ett sms eller mejl (eller både och) från oss när du får ett meddelande från oss, har en ny uppgift på din Att göra-lista eller när vi vill påminna dig om något. Det gör att du hela tiden är uppdaterad kring vad som händer i ditt ärende och snabbt kan svara.

    Under rubriken Min profil anger du hur du vill att vi ska meddela dig.

    Vi justerar språket

    I samband med uppdateringen byter vi också ut gamla a-kassespecifika ord till mer allmängiltiga. Ett exempel på det är ordet kassakort som byts ut till tidrapport, ett annat är anmälan om arbetslöshet som byts ut till ansökan om ersättning.

    De nya begreppen som är framtagna i samarbete med alla Sveriges a-kassor är lättare att förstå då de lite bättre förklarar vad de innebär.

    iOS11 kan ställa till med problem

    Du som har hunnit uppdatera din iPhone eller surfplatta till iOS 11 kan få problem med att signera dina tidrapporter och andra flöden på Mina sidor. Felsökning av problemet pågår, men i väntan på det finns det några justeringar du själv kan göra för att undvika problemet. Du kan läsa mer om det här.

    Säg din åsikt om nya Mina sidor

    När nya Mina sidor är lanserade kommer det att finnas en tyck-till-funktion på startsidan som vi vill be dig att använda. Den hjälper oss att utveckla Mina sidor. Ditt svar är anonymt och går direkt till vårt utvecklingsteam som fortlöpande kommer att utvärdera de synpunkter de får in för att kunna utveckla och förbättra a e-tjänsterna.

  • Har du operativsystemet iOS 11 i din iPhone eller iPad kan du få problem när du ska signera med ditt BankID på Mina sidor om du använder Safari som din standardwebbläsare.

    Följande problem kan uppstå vid signeringen och så här kan du lösa dem:

    1. Du får problem att logga in eller att signera en tidrapport (ett kassakort).
      Åtgärd: Ladda ner webbläsaren Chrome via AppStore. Chrome är gratis.

    2. Du kan inte skicka in tidrapporten (den är signerad men du får ingen bekräftelse), dufastnar/är kvar på signeringssidan. Du ser lite av Sanningsförsäkran, men allt annat är vitt
      Åtgärd: Logga ut ur Mina sidor och logga sedan in igen ta upp kortet från "Påbörjade". Signera därefter så skickas det in till oss.

    3. Du kan inte logga in, du har signerat men fastnar/är kvar på inloggningssidan och personnumret som skrivits in är raderat.
      Åtgärd: Gå till telefonens inställningar och rensa webbhistorik från Safari. Gå in på Inställningar i telefonen. Sök fram Safari, tryck på pilen och scrolla ner till Rensa historik och webbplatsdata. Tryck på Rensa och pröva sedan att logga in på Mina sidor på nytt.

    4. Din tidrapport är låst (problemet är dock ovanligt.)
      Åtgärd: Avvakta och försök igen lite senare. Låsningen verkar släppa inom 30 minuter.

    Eftersom problemet bara uppstår i webbläsaren Safari som finns på telefon och surfplatta, är vår bästa rekommendation att byta webbläsare i telefonen eller att signera dina tidrapporter på en dator tills vidare.

    Privatsurf kan vara alternativ

    Ett ytterligare alternativ för att komma runt problemet är att ställa in Privatsurf på telefonen och logga in från privatläget.

  • För att logga in på Mina sidor behöver du någon form av e-legtimation. Det skaffar du hos din bank eller hos Telia.

    E-legitimation är ett samlingsnamn för en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation. Du kan använda din e-legitimation för att sköta dina bankärenden, göra flyttanmälan, deklarera, anmäla vård av sjukt barn och mycket mer.

    Vissa banker kallar e-legitimationen för BankID, men den fungerar på samma sätt. Ett Mobilt BankID är en e-legitimation som du laddar ner direkt till din telefon/surfplatta.

    Mobilt BankID för Mina sidor

    Om du vill kunna sköta dina a-kasseärenden från din telefon eller surfplatta behöver du ett Mobilt BankID.

    Om du har ett Mobilt BankID och loggar in i Mina sidor från din dator behöver du starta den BankID-app som du har laddat ner till din telefon eller surfplatta och knappa in din personliga kod. När du gjort det blir du automatiskt insläppt till Mina sidor på datorn.

    Vem kan få e-legitimation?

    • Du som har ett svenskt personnummer.
    • Du som är minst 16 år, olika banker har dock olika regler för ålderskrav, hör därför efter med din bank.
    • Du som är folkbokförd i Sverige.

    Hur skaffar jag e-legitimation?

    Du som är internetkund hos en bank laddar ner e-legitimationen genom att logga in på bankens webbplats och följa de instruktioner som du får där. För dig som inte är internetbankkund finns möjligheten att skaffa din e-legitimation hos exempelvis Telia eller Nordea.

    Läs mer

    Jag kan inte logga in

    Det är din bank eller Telia som hjälper dig med support kring din e-legitimation.

    Via länkarna nedan kan du testa din e-legitimation och även installera/uppdatera den säkerhetsprogramvara som behövs.

    Testa e-legitimation

    Installera/uppdatera din e-legitimation

    Har du äldre operativsystem?

    Operativsystem som bland annat Windows XP, Mac OS 10.6 eller Linux får inte några nya säkerhetsuppdateringar och stöds därmed inte längre av BankID säkerhetsprogram. Därför behöver du uppdatera till ett nyare operativsystem eller gå över till Mobilt BankID.

    Frågor och svar om e-legitimation

    På bankernas och Telias gemensamma webbplats bankid.com finns en sammanställning av de vanligaste frågorna och svaren gällande e-legitimation.

  • För att kunna läsa allt på Mina sidor behöver din dator vara inställd för att tillåta pop-up-fönster. Så här ställer du in din dator rätt:

    Webbläsare Så här gör du
    Safari Öppna menyn och tryck på inställningar, klicka på fliken säkerhet och inaktivera "Blockera pop-up-fönster" under rubriken Webbinnehåll.
    Internet Explorer Öppna verktyg och tryck på internetalternativ, därefter på fliken Säkerhet. Bocka ur rutan "Aktivera blockering av pop-upfönster".
    Firefox Öppna verktyg och klicka på Inställningar, därefter på fliken Innehåll. Välj "Blockera pop-upfönster" ("Block pop-up windows) under Session.
    Google Chrome Öppna inställningar och tryck på Visa avancerade inställningar. Under fliken Innehållsinställningar väljer du "Tillåt alla webbplatser att visa pop-upfönster".
  • För att du ska kunna upprätthålla en dialog med Mina sidor krävs att din webbläsare accepterar cookies.

    Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska den som besöker en webbplats informeras om vad cookies används till och ges möjlighet att vägra sådan användning.

    En cookie är en liten textfil med information som ger ett tekniskt stöd som på olika sätt syftar till att förbättra för användarna vid besök på en webbplats. Denna textfil läggs på webbanvändarens dator.

    Temporära cookies på Mina sidor

    Det finns två typer av cookies – permanenta och temporära. På Mina sidors webbplats används enbart den temporära typen, så kallade sessionscookies.

    När du besöker Mina sidor skickas cookien mellan din dator och Mina sidors webbserver för att bland annat underlätta navigering. Cookien försvinner efter avslutat besök. Mina sidor sparar ingen personlig information via cookies och information om dig som besökare kan inte spåras.

    Att acceptera cookies

    Inställning av cookies görs i webbläsaren (webbläsaren är den sidan som du surfar ifrån, som du skriver in din adress på). Inställningen kan göras så att cookies bara tillåts från en specifik plats (exempelvis Mina sidor).

    Ställ in cookies från

    Internet Explorer

    1. Klicka på Verktyg och välj Internetalternativ.
    2. Klicka på fliken Sekretess.
    3. Klicka på Platser.
    4. Skriv en webbadress till Mina sidor i rutan Webbplatsens adress och klicka sedan på Tillåt.
    5. Avsluta genom att klicka på OK.

    Google Chrome
    Som standardinställning accepteras cookies. Läs mer här.

    (Mozilla) Firefox
    Som standardinställning accepteras cookies. Inställningar kan justeras och kontrolleras genom att:

    1. Klicka på Verktyg.
    2. Välj fliken Sekretess.
    3. Välj från listboxen "Firefox kommer att:" valet Använda anpassade inställningar för historiken.
    4. Markera rutan för Tillåt att webbplatser lagrar kakor för att tillåta kakor/cookies, Där går även att ange att cookies endast ska tillåtas för specifik webbplats, exempelvis Mina sidor.

    Safari

    1. Välj Inställningar.
    2. Välj Safari.
    3. Välj Blockera cookies.
    4. Välj Tillåt från aktuell webbplats (eller Tillåt alltid).
  • För att Mina sidor ska fungera bra måste din webbläsare vara inställd så att den tillåter att Javascript körs.

    Alla webbläsare har Javascript aktiverat som standard när man installerar dem. Använd följande inställningar om Javascript skulle behöva aktiveras på din webbläsare:

    Internet Explorer

    Google Chrome

    Firefox

    För Safari:

    1. Öppna Safari-menyn och klicka på Inställningar.
    2. Klicka på fliken Säkerhet.
    3. Klicka på Aktivera Javascript.
  • Webbläsare uppdateras regebundet och det gör därmed också kraven för vilka webbläsare som är kompatibla med Mina sidor.

    Nedan listar vi de webbläsare som vi genom test vet ska fungera väl med Mina sidor Andra versioner och webbläsare kan fungera, men de som är listade nedan är de som rekommenderas.

    Mina sidor är testat och fungerar med följande webbläsare
    Internet Explorer 10-11
    Firefox 32 och uppåt
    Google Chrome 40 och efterkommande 
    Safari 7 och uppåt

    Om du har Google Chrome

    Chrome har en en säkerhetsfunktion som varnar när du vill öppna ett annat program från webbläsaren. Detta är normalt, men för att du ska kunna använda BankID behöver du välja Starta program.

    Vi rekommenderar även att du bockar för rutan Kom ihåg mitt val för alla länkar av samma typ. Läs mer om inställningar i Google Chrome här.

    Behöver du en annan webbläsare?

    Ladda ner Firefox, Google Chrome och Safari här

    Firefox

    Google Chrome

    Safari

  • För att Mina sidor ska fungera optimalt på din bildskärm rekommenderas 1024x768 som minsta skärmupplösning.

    Lägre upplösningar kan få följden att informationen inte får plats på skärmen och således blir förskjuten i höjd- och sidled.

  • Rensa från temporära filer när du sitter vid en offentlig dator eftersom Mina sidor visar personlig information.

    Det är information som PDF-dokument, betalningsspecifikationer och intyg som visas i Mina sidor. Webbläsaren kan spara en kopia på detta i sin temporära mapp. Vi rekommenderar därför att du alltid rensar webbläsarens temporära mapp när du har avslutat din session på en offentlig dator.

  • Jag kan inte logga in, vad gör jag för fel?

    Privatsurfing/privat

    Om du får upp en grå sida när du loggar in på din mobil eller din dator så har du privatsurfing (Privat/Inprivatae/Incognito) påslagen. För att Mina sidor ska fungera korrekt behöver du logga in utan att Inprivate-surfningen är påslagen.

    Har du laddat ner IOS11 på iPhone eller iPad?

    Om du har laddat ner iOS 11 på din iPhone eller iPad kan du få problem när du ska logga in eller signera med e-legitimation. Kontakta oss om du har frågor om detta eller läs mer här.

    E-LEGITIMATION/BANKID som inte fungerar

    Om du upplever att din e-legitimation inte fungerar ska du i första hand kontakta utgivaren (din bank eller Telia), för support. Det finns ett antal testsidor där du kan testa om legitimationen fungerar (se länk nedan). Om den inte fungerar där ska du kontakta utfärdaren.

    Om den fungerar där och du har de senaste säkerhetsprogrammen nedladdade men du ändå inte kan logga in i Mina sidor ska du kontakta oss så att vi kan felanmäla problemet. Glöm inte att ange ditt personnummer.

    Testsida för e-legitimation

    Får du problem med Google Chrome?

    Chrome har en en säkerhetsfunktion som varnar när du vill öppna ett annat program från webbläsaren. Detta är normalt, men för att du ska kunna använda BankID behöver du välja Starta program.

    Vi rekommenderar även att du bockar för rutan Kom ihåg mitt val för alla länkar av samma typ.

    Läs mer om inställningar i Google Chrome här.

    Hur ställer jag in cookies?

    Det gör du under fliken Verktyg i din webbläsare, det är oftast länk eller en ikon uppe till höger på sidan, den kan se ut som ett kugghjul.

    Där går du vidare till Internetalternativ och därefter till Sekretess. Leta efter rubriken Platser. Där väljer du att tillåta cookies för Mina sidor.

    Läs mer om cookies

    Mina sidor säger att jag loggats ur

    Av säkerhetsskäl loggas du ut ur Mina sidor efter 20 minuters inaktivitet. Innan du loggas ut får du frågan om du vill logga ut eller inte.

    Om du inte svarar, och när 20 minuters inaktivitet har passerat, loggas du ut automatiskt.

    Mina sidor har låst sig, hur kommer jag vidare?

    Om Mina sidor har låst sig kan det ta en ganska lång stund innan låsningen upphör. Prova att logga in på nytt senare.

    Hur läser och skriver jag ut PDF:er från Mina sidor?

    Du måste ha den senaste versionen av Adobe Reader installerad på din dator. För att skriva ut PDF:erna måste du först öppna dem och sedan välja Skriv ut.

    Om du har problem att öppna flera utbetalningsspecifikationer efter varandra rekommenderar vi att du loggar ur och loggar in igen för att öppna nästa dokument.

    Varför kommer jag inte till nästa steg när jag ska signera min tidrapport (mitt kassakort)?

    Det kan bero på att du behöver godkänna cookies. Mina sidor använder temporära cookies som gör att all information försvinner efter att du loggat ut från Mina sidor. Du ställer in cookies i din webbläsare under Verktyg – Internetalternativ – Sekretess – platser. Där väljer du att tillåta cookies för minasidor.org.

    För att signera din tidrapport från telefon/surfplatta måste du öppna ditt BankID utan att logga ut från Mina sidor. Starta ditt Mobila BankID och fyll i din säkerhetskod. Därefer kan du återvända till Mina sidor. Då har  tidrapportenskickats.

    Hur vet jag att min tidrapport (mitt kassakort) är skickat?

    Du får en bekräftelse när det är gjort. Du kan också gå till Inskickade tidrapporter i Mina sidor. Där bör det ha status Aktuell. Det kan ta ett litet tag från det att du registrerat tidrapporten till det att statusen ändras.

    Varför finns påbörjade tidrapporter (kassakort) fast jag inte sparat några?

    Om du tryckt på bakåtknappen när du håller på att fylla i dina tidrapporter sparas de som ett utkast. Radera de utkast som är sparade för att kunna fylla i en ny tidrapport. Tänk på att använda den fram- och bakåtknapp som finns inne i Mina sidor i stället för den i webbläsaren.

    Jag hittar inte min tidrapport (kassakort) den här veckan. Var är det?

    Om du har gått in på sidan för tidrapporter och sedan av någon anledning lämnat sidan, så sparas det som ett utkast. Du hittar utkastet längst ner på förstasidan för Mina sidor. Om det står Ny tidrapport på det som ligger där kan det vara den vecka/de veckor du söker.

    Det finns flera påbörjade tidrapporter (kassakort), fast jag inte sparat några. Varför?

    Om du tryckt på bakåtknappen när du håller på att fylla i dina tidrapporter sparas de som en påbörjad tidrapport även om du inte fått någon fråga om den ska sparas. För att kunna kunna skicka dem måste du fortsätta på de påbörjade tidrapporterna eller radera dem och börja på nytt. Använd den fram- och bakåtknapp som finns inne i Mina sidor i stället för den som finns i webbläsaren.

    Jag kan inte signera mitt tidrapport (kassakort) på telefon/surfplatta

    För att kunna signera din tidrapport från telefon/surfplatta måste du öppna ditt BankID utan att logga ut från Mina sidor. Starta ditt Mobila BankID och fyll i din säkerhetskod. När du har gjort det skickas tidrapporten iväg och du kan återvända till Mina sidor.

    Jag kan inte skriva ut mina utbetalningsspecifikationer

    För att du ska kunna göra det krävs det att du tillåter popupfönster. Läs mer här om hur du tillåter det.

    Jag har provat Mina sidor men ångrat mig. Vad ska jag göra?

    Om du av någon anledning skulle ångra dig måste du kontakta oss på a-kassan för hjälp.

    Behövs Java för att kunna se Mina sidor?

    Nej, Java används inte.

    Är Javascript nödvändigt?

    Ja, för många av Mina sidors funktioner behövs Javascript.

    Läs mer om Javascript här

    Kan jag surfa via Linux och Unix?

    Ja och nej. Du kan logga in i Mina sidor med Unix med alla typer av e-legitimation, däremot inte med Linux. För att kunna logga in i Mina sidor med ett Linuxsystem behöver du ett Mobilt BankID.